فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 29 (پاییز 1384)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 29 (پاییز 1384)

  • 248 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/12/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سیدمهدی سجادی صفحه 7
    فمینیسم پست مدرن از متاخرترین گرایش های فمینیسم است که تحت تاثیر آموزه های پست مدرن شکل گرفته است. جریان مذکور با تاکید بر اصل تفاوت انسان ها و به ویژه تفاوت های میان زنان و زنان و مردان، تردید در روایت های کلان و مفروضات پیشینی مربوط به حقیقت و نفی مبانی معرفت شناختی و متافیزیکی هویت مدرنیستی، بر این باور است که نمی توان زن را با قالب مشخصی تعریف نمود و یک ساختار فرهنگی- اجتماعی ثابت برای وی در نظر گرفت. رویکرد فوق از سوی جریانات فمینیستی رادیکال و لیبرال مورد نقد قرار گرفته است. نوشتار حاضر پس از معرفی فمینیسم پست مدرن و تبیین آموزه های آن، تعامل بین فمینیسم و پست مدرنیسم، تقابل و توافق میان آن دو را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و سرانجام به ذکر دیدگاه برخی فمینیست های پست مدرن از قبیل ایریگاری و والتر می پردازد.
  • مروری بر افکار سیمون دوبوار
    بهجت یزدخواستی صفحه 39
    در قرن 21 همزمان با طرح فمینیسم فرانسه در محافل علمی، سیمون دوبوار نیز با ارائه دیدگاه هایی بر پایه اگزیستانسیالیسم به تبیین وضعیت زنان و ظلم به آنها پرداخت. در مورد سیمون دوبوار نظرات مختلفی وجود دارد، وی از سوی پیروانش به عنوان کسی شناخته شده که تئوری هایش در شکوفایی نسل جوان و پروژه های تحقیقاتی، دارای جایگاه رفیعی است، عده ای هم معتقد به طرد کامل دوبوار و فمینیست بودن وی هستند. منتقدانش با تحلیل محتوای نظریات وی، بیان می کنند که دو تئوری معروف سیمون دوبوار یعنی «نابرابری جنسی» و «دیگری» هر دو از اعتبار علمی ساقط شده و راه حلی را جهت کاهش معضلات زنان ارائه نمی دهند. نکته قابل تامل آنکه هرچند فمینیسم روزی خود را از نظر علمی و نظری متاثر از نظرات سیمون دوبوار می دانست، اما امروز این جمله معروف وی را که «ما زن زاده نشده ایم» کاملا طرد می نماید و در مقابل بیان می کند: «من یک زنم، چرا شما نباشید؟» و نهایتا فمینیسم جدید که وجود مرد را نه تنها در قالب یک سالار و برتر از خود نمی بیند، بلکه جنس مرد را بی فایده معرفی می کند. این نوشتار درصدد است زندگی خانوادگی، جنبه های شخصیتی- روانی و علمی سیمون دوبوار و سهم اندیشه وی در گسترش نظریه فمینیسم را مطالعه نماید.
  • فاطمه بداغی صفحه 60
    مشارکت اجتماعی، تامین هزینه های خانواده و عدم تکافوی درآمد حقوق زوج برای پاسخ گویی به حوایج اعضای خانواده بیانگر ضرورت اشتغال زنان است. آن چه در این رهگذر می تواند مشکلات کار را کم و خانواده ها را حمایت نماید، تطبیق شرایط کار با وضعیت خانوادگی کارگران و کارکنان است. سازمان بین المللی کار تدابیر متعددی برای اشتغال زنان اتخاذ نموده است؛ ولی هنوز وضعیت زنان شاغل در حد مطلوب نیست؛ لذا در کشورهای غربی زنان بسیاری از شوق همسری و مادری چشم پوشیده اند و در کشورهای در حال توسعه، زنان بار مضاعف زندگی دوگانه را تحمل می کنند. در این نوشتار با توجه به بافت مشابه کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی و وضعیت خانواده؛ مقررات اشتغال زنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته، با قانون کشور ایران تطبیق داده شده، خلاها معین و در انتها پیشنهادهای مناسب قانونی در راستای مقررات جمهوری اسلامی ایران ارائه گردیده است.
  • محمد پزشکی، نفیسه کاظمی صفحه 92
    جهان اسلام در طول یکصد و پنجاه سال اخیر، به نحو گسترده ای به مطالعات زنان پرداخته است. نوشتار حاضر، در راستای شناخت این سیر مطالعات و تحولات پیش روی آن، یک دسته بندی اولیه از مجموعه مطالعات اسلامی با تاکید بر نویسندگان سده بیستم میلادی در حوزه ی مسایل زنان ارایه می کند. صورت بندی این مطالعات، تحت دو رویکرد کلی اصول گرایی و دگراندیشی قرار می گیرد. رویکرد اصول گرایی متاثر از افکار اندیشمندان اسلامی نوگرا بوده و به دو دیدگاه نوسلفی و اجتهادی تقسیم می شود. نوسلفیان هم چون سیدقطب با ادعای تمسک به کتاب و میراث سلف، درصدد حل مسایل زنان برآمدند؛ در حالی که اجتهادگرایان هم چون مطهری، شمس الدین و فضل الله علاوه بر اهمیت دادن به نصوص، برای عقل نیز حجیت و اعتبار قایل شدند. دیدگاه دگراندیشان در شماره ی بعدی نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • محمدعلی محمدی صفحه 131
    تقریبا در اوایل قرن 19 میلادی نطفه های جنبش فمینیسم در غرب، به ویژه در آمریکا بسته شد و زنان در اعتراض به روحیه و رفتار سلطه جوی مردان غربی که مشروبات الکلی مصرف می کردند و به ضرب و شتم اعضای خانواده می پرداختند، تشکلات خاصی را جهت دفاع از جنس خود ایجاد کردند. این تشکیلات، بعدها انسجام بیشتری یافت و با حمایت مراکز دانشگاهی، آرا و تجربیات آنها به صورت فلسفه ای طرح گردید که با ایدئولوژی های مختلف و متفاوت، نسبت متفاوتی برقرار کرد. فمینیسم لیبرال، رادیکال، مارکسیست و اخیرا پست مدرن از جمله رویکردهای متفاوت فمینیسم بودند که بیشتر ویژگی ایدئولوژیک داشتند تا اینکه گرایشی صرفا زنانه داشته باشند. رویکردهای فمینیستی به ازدواج و خانواده نیز بیش از آنکه متاثر از فلسفه وجودی زن و روحیات و خلقیات او باشد، تحت تاثیر ایدئولوژی های مربوط به تحلیل این مفهوم است.
  • مینا احمدی صفحه 150
    در سال های اخیر اجرای راهبردهای سند پکن و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، تغییرات فرهنگی اجتماعی را در کشور ایجاد کرده است. از جمله این تغییرات، می توان به آموزش های حقوقی مبتنی بر دیدگاه فمینیسم، تاسیس و گسترش بی ضابطه سازمان های غیر دولتی و توانمندسازی آنان بر مبنای دیدگاه های فمینیستی اشاره نمود. این موارد گام مهمی در جهت جهانی سازی ایده های غربی در کشور است. در این نوشتار برخی از اهداف و برنامه های سازمان های غیردولتی در ایران بیان شده و در پایان پیشنهادهایی جهت ساماندهی و برنامه ریزی برای سازمان های غیردولتی ارائه گردیده است.
  • اکرم جودی نعمتی صفحه 178
    خاقانی از نادر شاعرانی است که در عرصه ی واقعیت گریز شعر، اطلاعات قابل توجه و واقعی درباره ی نگرش خود به زنان به ویژه در عرصه ی خانواده خویش در اختیار خواننده و منتقد می گذارد. مقاله ی حاضر در پی آن است که اطلاعات مزبور را از میان اشعار نه چندان ساده ی او بیرون کشد و تحلیل کند و بخش دیگری از ادبیات گرانقدر فارسی را به طور مجزا درخصوص زنان بازشناسی نماید. در بخش های مختلف مقاله، نگاه خاقانی به جایگاه زن در خانواده، جامعه، تاریخ و دین نشان داده شده است.
  • جمیل ظاهری صفحه 227
|
  • Seyyed Mahdi Sajjadi Page 7
    Postmodern feminism is among the most recent feminist approaches formed under the influence of postmodern principles. Emphasizing the principle of difference among human beings, especially among women, and men and women, doubting the grand narratives and the a priori assumptions of truth, and denying the epistemological and metaphysical foundations of the modernist identity, this trend maintains that one cannot define woman in a particular way and consider a fixed socio-cultural structure for her. However, radical and liberal feminist trends have criticized this approach. After introducing the postmodern feminism and explaining its principles and the interaction between feminism and postmodernism, the present paper elaborates on the contradictions and interactions between the two and finally presents the viewpoints of some postmodern feminists such as Luce Irigaray and Natasha Walters.
    Keywords: woman, identity, feminism, postmodernism, postmodernism feminism, postmodern modernity
  • An overview of Simone de Beauvoir's thoughts
    Behjat Yazdkhasti Page 39
    In the 21st century, when French feminism appeared in scientific circles, Simone de Beauvoir, too, discussed the conditions of women and oppression against them based on existentialist views. There different views toward him: his followers consider him as one whose theories had a significant role in flowering the young generation and their research projects; on the other hand, some deny him and his being a feminist. His critics maintain that his two famous theories, i.e. “sexual inequality” and “other”, are no longer scientifically valid and fail to present solutions for women’s problems. The noteworthy point is that although feminism was once theoretically and practically under the influence of Simone de Beauvoir, but nowadays his famous statement that “one is not born, but rather becomes, a woman” is completely denied and replaced by the statement “I am a woman, why shouldn’t you be?”. And finally, new feminism not only does not see man as superior but also considers him as useless. This paper is to study his family life, his psychological, personal and scientific characteristics, and his contribution to the development of feminist theory.
    Keywords: feminism, sexuality, gender, woman, existentialism, Simone de Beauvoir, the second sex, sexual inequality
  • Fatemeh Bodaghi Page 60
    Social participation, provision of economic support for family expenses, and the insufficiency of husbands’ salary for satisfying the needs of the family are the reasons behind the necessity of women’s employment. In these circumstances, what can reduce working problems and support families is appropriateness of work conditions for workers and employees. International Labor Organization has adopted various provisions for women’s employment, though the conditions of employed women are still far from suitable. Thus, many women in the Western countries have sacrificed the joy of wifehood and motherhood and in developing countries women are suffering from a dual life. Since Islamic countries have similar economic and family situations, the laws of the employment of women in these countries have been studied, evaluated, and compared to women employment laws of Iran. Finally, legal vacuums have been identified and appropriate suggestions in line with other laws of the Islamic Republic of Iran have been proposed.
    Keywords: women, employment, Iran, family, Islamic countries, night work, leave
  • Mohammad Pezeshki, Nafiseh Kazemi Page 92
    During the past 150 years, there has been a widespread concentration on women studies in the Islamic world. To understand the different stages of the development of these studies, the present paper presents a primary classification of all the Islamic studies, with an emphasis on twentieth century writers, in the field of women’s issues. These studies are basically classified under the two rubrics of fundamentalist and intellectualist approaches. The fundamentalist approach, being under the influence of the thoughts of modernist islamic scholars, is itself divided into the no-salafi and the ‘edjtihādi [jurisprudential] approaches. The no-salafis, like Seyyed Ghotb, tried to solve women’s problems by resorting to kitāb [Koran] and the heritage of the predecessors [salaf], while the ‘edjtihādis, like Morteza Motahhari, Shams-addin, and Fazlollah, in addition to emphasizing the texts [nosus], considered credibility for reason, as well. The intellectualist approach will be presented in the next issue of the quarterly.
    Keywords: women studies, fundamentalism, no, salafi approach, edjtihādi [jurisprudential] approach, Islam
  • Mohammad, Ali Mohammadi Page 131
    Feminist movement started in the early 19th century in the West and especially in the United States whereby, in reaction to the authoritarian behavior of Western men who drank alcohol and assaulted their family members, women established special institutions to protect themselves. Subsequently, these institutions became more integrated and, supported by academic centers, their views and experiences formed a philosophy which established different relationships with different ideologies. Liberal, radical, Marxist, and more recently, postmodern feminism are among the various approaches to feminism which have more ideological orientations than merely feminine tendencies. Feminist approaches to marriage and family, too, instead of being influenced by the philosophy behind women’s nature and their spiritual and moral inclinations, are under in impact of the ideologies related to the analysis of the concept.
    Keywords: feminism, historical process, marriage, family, post feminist
  • Mina Ahmadi Page 150
    The execution of the strategies in the Beijing Document and the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) resulted in socio-cultural changes in Iran in recent years. For instance, one can refer to the legal teachings, the establishment and untrammeled expansion of NGOs and their enhancement according to feminist approaches. These cases are major steps toward the globalization of Western ideas in the country. Some of the goals and agenda behind the NGOs in Iran are explained in this paper and, finally, suggestions are proposed to organize the NGOs.
    Keywords: NGOs, women, family, Beijing Document, CEDAW
  • Akram Joodi, Nemati Page 178
    Khāghāni is among the few poets who, in the fictitious world of poetry, presents to his readers and critics some noteworthy and real information about his attitude towards women, especially in his family domain. In order to introduce another piece of the valuable Persian literature dealing with women, the present paper is to take this information out of his not much simple poems for analysis. Thus, the paper elaborates on the status of women in family, society, history, and religion as reflected in Khāghāni’s poetry.
    Keywords: Persian poetry, Khāghāni, woman, mother, spouse, daughter